Ett livsverk om havet

Författaren Nils-Åke Hammar firar nästa vecka sin 80-årsdag med att släppa ny bok. Denna gång handlar det inte om en fiktiv deckarhistoria, nu blir det istället verklighet. Nils-Åke berättar i ”Möte i monsunen” om sina resor som ung skeppare.

photo-1430812411929-de4cf1d1fe73

Författaren Nils-Åke Hammar fyller 80 år onsdag den 16 september.

Jag träffar Nils-Åke i hans vardagsrum, i lägenheten på Rörstrandsgatan i Stockholm. Vi dricker kaffe ur en vacker vintageservis och äter småkakor som dottern Monika bakat. Nils-Åke ska ge mig en exklusiv inblick i den kommande boken.

Hur känns det att släppa en bok som är så olik dina tidigare?

– Det är väldigt främmande. Jag har aldrig skrivit något om mig själv tidigare, så det ska bli spännande att se hur boken tas emot av läsarna.

Som ung arbetade Nils-Åke som skeppare. Tillsammans med resten av besättningen kämpade han mot väder och vind för att nå destinationer världen över.

– Som ung på ett fartyg upplever man otroligt många spännande händelser. Nu vill jag dela med mig av mina berättelser så de inte glöms bort, berättar Nils-Åke.

Världen är liten
Nils-Åke kommer ihåg en särskilt minnesvärd händelse från skeppartiden, där talesättet ”världen är liten” får en helt ny tyngd.

-Det utspelade sig i Indiska Oceanen. Vårt skepp var på uppsegling mot Röda havet, och monsunen hade dragit in över området. Det regnade konstant. Plötsligt gav kapten order om att hissa svensk flagg, ett annat fartyg syntes mot horisonten. Det andra skeppet visade finsk flagg.

Var det inte ovanligt att ett svenskt och en finskt fartyg möttes mitt ute på Indiska Oceanen?

-Jo, det var det minsann. När vi rodde ut mot det finska fartyget så såg jag dessutom ett familjärt ansikte stå på skeppet. Jag trodde inte mina ögon, men det var en gammal barndomsvän till mig. Du kan ju tänka dig förvåningen och glädjen.

En otrolig historia
Nils-Åke berättar att de två barndomsvännerna fick tid att tala samman. Barndomsvännen, vid namn Fritjof Andersson, hade en extraordinär historia att berätta.

-Han hade farit till Asien, men hemresan från Kina hade blivit fördröjd, berättar Nils-Åke.

-Efter flera olyckliga omständigheter hade han blivit rånad i Shanghai. Utan pass, tillhörigheter eller pengar blev han sedan tillfångatagen av pirater. Han lyckades ta sig ur knipan genom att gifta sig med dottern till en ökänd mördare, Fu Wai, och lyckades med hennes hjälp ta sig till Singapore.

Konsuler och vilda djur
Medan jag tar en klunk kaffe och en kaka fortsätter Nils-Åke att berätta om barndomsvännen Fritjofs historia.

– Mitt på ett torg i Singapore träffade han Sveriges dåvarande Konsul, Fredrik Adelborg. Fritjof fick då hjälp med både kläder, pass och pengar, och blev bjuden på te av konsulinnan.

Lyckades han ta sig hem då?

-Han lyckades komma ombord på en ångbåt som skulle ta honom hemåt mot Göteborg. Men på vägen stannade båten i Siam, där den lastades full med vilda djur. Tigrar, lejon, elefanter och vem vet vad. Djuren skulle levereras till en herre i Hamburg, som jag själv händelsevis kände från ett besök där.

Det verkar inte särskilt tryggt att åka en ångbåt lastad full med vilddjur. Hur gick det?

-Fritjof beskrev detta som den värsta delen av resan, av förklarliga skäl. Ångbåten gick rakt in i en cyklon, och mitt i kaoset lyckades djuren ta sig ur sina burar. Ett lejon attackerade en elefant, som knäckte masten och skickade en tjur överbord. En gorilla klättrade ner i maskinrummet och började härja loss, så Fritjof var tvungen att skjuta den. De flesta på skeppet dukade under. Det var totalt kaos, och till slut var det bara Fritjof och en svårt sårad elefant kvar ombord.

Hur skildes ni åt, du och Fritjof?

-Ja, till slut var vi tvungna att säga adjö. Jag minns att jag frågade Fritjof vad som hände med den överlevande elefanten, men fick till svar att han skulle berätta för mig nästa gång vi sågs. Jag har inte sett honom sedan dess. Men jag minns fortfarande hur jag räknade seglen när deras skuta seglade bort över havet, till sjömännens sånger.

Kastar ut kroken
För Nils-Åke innebär det nya boksläppet en förhoppning om att alla minnen från ungdomen inte ska gå i glömska. Och en förhoppning om att återse sin barndomsvän Fritjof Andersson.

-Om Fritjof läser boken och väljer att kontakta mig så kanske jag äntligen får veta hur det gick med den stackars elefanten.

Nils-Åke Hammars bok ”Möte i monsunen” släpps onsdag den 16 september.


Denna intervju är komponerad med Evert Taubes visa ”Möte i monsunen” som underlag. Den är skriven och publicerad av Sandra Ekman von Huth som ett led i kursen ”Att skriva för webben och interaktiva medier”.

En reaktion på ”Ett livsverk om havet

  1. Tack för inlämnad uppgift!

    Formalia
    Språk: Utan anmärkning.
    Bilder: Ja.
    Mellanrubriker: Ja.

    Kommentar:
    Bra skrivet! Men lyft fram det mest dramatiska och använd det för att locka in läsaren i din text. En man har ju blivit uppäten av lejon! Var aldrig rädd för att gå pang på röbetan.

    Betyg: G

    Gilla

Kommentera

